Hoe zit het met het Vaarbewijs voor de pleziervaart in Nederland??

Vaarbewijsplicht

Met de vaarbewijsplicht valt het in Nederland wel mee. Voor een gemiddelde zeil- of motorboot heb je geen vaarbewijs nodig. Er zijn maar twee categorieën waarvoor een vaarbewijsplicht geldt. Dat zijn: snelle boten, boten die sneller kunnen dan 20 km/uur en grote boten, langer dan 15 m. Bijna de hele verhuurvloot in Nederland bestaat uit boten waar je geen vaarbewijs voor nodig hebt.

Vreemd

Je mag zonder vaarbewijs met een jacht van ruim 14 meter door heel Nederland varen; van de Waddenzee tot en de Westerschelde. En als een jetskiër op het IJsselmeer een beetje op neer langs de kust wilt scheuren heeft hij Vaarbewijs 1 en 2 nodig. Hij moet dan alles weten van navigeren en koersen uitzetten, iets wat een zeiler met een zeiljacht van ruim 14 meter die het IJsselmeer wil oversteken niet hoeft te weten. Voor het varen met een zeilboot tot 15 meter heb je geen vaarbewijs nodig terwijl dat zeilen toch een stuk lastiger is dan het varen met een jetski. Raar maar waar.

Wat is wijsheid?

Als je een sport bedrijft, is het logisch dat je spelregels kent. Dat geldt ook voor de watersport maar het ligt er ook een beetje aan waar je vaart. Als je aan het waterskiën bent op een speciaal daarvoor bestemt gebied, heb je weinig te maken voorrangsregels betreffende hoofdvaarwater-nevenvaarwater, groot-klein enzovoort. Maar als je vaart op de doorgaande vaarwegen waar veel beroepsvaart en ook zeevaart vaart, zijn de voorrangsregels belangrijk voor alles wat zich op het water bevindt, van roeiboot tot superjacht ongeacht de lengte of snelheid. Ik ben een groot voorstander van een vaarbewijsplicht voor alles wat op de doorgaande vaarwegen vaart. Nu de zomerdrukte weer is aangebroken, heb ik respect voor alle binnenschippers die tussen de pleziervaart door moet laveren. Dat is bijna niet te doen. Gelukkig loopt het tot nu toe meestal goed af, dat is prettig maar wellicht ook de reden dat er weinig aandacht is voor dit probleem.

Veranderingen

Per 01-01-2020 gaat de examinering van het vaarbewijs over van de watersportbonden (VAMEX) naar het CBR, bekend van de rijexamens. Wellicht is dat een moment om na te denken over de zin en onzin van het huidige vaarbewijs en van de vaarbewijsplicht. 
Het Klein Vaarbewijs stamt uit de vorige eeuw (1982) en bestaat inmiddels 36 jaar. In de afgelopen decennia is er veel veranderd maar Klein Vaarbewijs is steeds hetzelfde gebleven, ook toen het 1992 verplicht werd. Het Klein vaarbewijs is nog steeds bedoeld voor grote boten (langer dan 15 meter) en snelle boten (sneller dan 20 km/uur) en er is nog steeds geen praktijk examen. Het is de hoogste tijd dat we serieus gaan nadenken over Klein Vaarbewijs anno 2020.